Sådan sælger du din lejlighed – en 10-trins guide til salg og selvsalg

Når du vil sælge din lejlighed er det essentielt at have en struktureret og gennemtænkt tilgang.
Opdateret dato: 9. februar 2024 | Skrevet af: Ludvig Kofoed
Sådan sælger du din lejlighed – en 10-trins guide til salg og selvsalg

Når du vil sælge din lejlighed er det essentielt at have en struktureret og gennemtænkt tilgang. En god og klar salgsstrategi kan hjælpe dig med at undgå unødvendig liggetid og potentielle tab. Denne guide er for dig der står overfor at skulle sælge din lejlighed.

Hvis du i stedet leder efter en lejlighed til salg, kan du følge denne guide: Sådan køber du en ejerlejlighed – de 11 vigtigste trin.

Trin 1: Start salgsprocessen med det samme

Så snart beslutningen om at sælge er taget, er det vigtigt at du iværksætte salgsprocessen omgående. Salgsprocessen kan være tidskrævende, så det er essentielt at handle proaktivt og effektivt. Du bør dog ikke føle dig presset til at sælge til den første interesserede køber, men i stedet have en solid forståelse af det nuværende marked, så du ved, hvilken salgspris du realistisk kan forvente. Målet er at finde en seriøs og pålidelig køber som optimalt kan betale den pris du ønsker.

Mange sælgere venter for længe med at igangsætte salgsprocessen, hvilket kan føre til unødige omkostninger og tabt fortjeneste. Med den rette strategi og tilgang kan salgsprocessen være både enkel og effektiv.

Husk, at lejligheder bliver solgt hver dag, så med den rette strategi og tilgang, kan du være heldig at finde en køber til din lejlighed nemt og hurtigt.

2: Udform en detaljeret beskrivelse af din ejerlejlighed til salg

Hvis du sælger lejligheden ved selvsalg, er det din opgave at formulere en præcis og indbydende beskrivelse af ejerlejligheden. Angiv detaljer som lejlighedens størrelse, antal værelser, stand, og pris. Præsenter lejligheden i et positivt lys; for eksempel, hvis lejligheden er lille, markedsfør den som hyggelig og charmerende, hvilket kan være nøjagtigt, hvad nogle købere søger – et sted, de kan personliggøre og gøre til deres eget.

Tydeliggør de muligheder og fordele, lejligheden byder på. Er den eksempelvis perfekt til at afholde små sammenkomster eller har den et godt studiemiljø? Overvej hvilke faciliteter og tjenester, du kan fremhæve, som f.eks. en fælles have, parkeringsmuligheder, nærhed til offentlig transport og indkøbsmuligheder. Hvis lejligheden har unikke fordele, som købere har svært ved at finde andre steder, vil det være en stor fordel ved salget.

Før du fastsætter en salgspris, bør du undersøge markedsprisen for lignende lejligheder i området. Du kan bruge boligsider som Boligdeal.dk til at få et overblik over, hvad lignende ejerlejligheder sælges for i dit område, og dermed prissætte din lejlighed konkurrencedygtigt. Se eksempelvis priser på lejlighed til salg i hele Danmark, lejlighed til salg i København, lejlighed til salg i Aarhus, lejlighed til salg i Odense eller lejlighed til salg i Aalborg.

3: Identificér din målgruppe af købere

Når du har analyseret og beskrevet din ejerlejlighed til salg samt dens fordele, er det tid til at overveje, hvilken type købere der ville være mest interesserede i boligen. Det kan være en god ide at udarbejde en detaljeret profil af din ideelle køber, for at maksimere chancen for at finde en pålidelig og seriøs køber, som værdsætter lejligheden, vil slå til hurtigt og ideelt set acceptere din ønskede salgspris uden at forhandle den ned.

Som sælger opnår du den bedste pris og de mest gunstige betingelser ved at matche boligen med den rette købergruppe. Det er vigtigt at markedsføre lejligheden målrettet og præcist for at tiltrække købere, der har de økonomiske midler og den interesse, der kræves for at gennemføre købet.

4: Skriv en salgsannonce for din ejerlejlighed

Hvis du har valgt selvsalgs-modellen, skal du nu udforme en annonce for din ejerlejlighed. Lav en klar og detaljeret beskrivelse af lejligheden, som er tilpasset til de købere du ønsker at tiltrække. Annoncen skal indeholde informationer om lejlighedens egenskaber som fx areal, beliggenhed, type af lejlighed, pris, årlige omkostninger, og andre relevante detaljer om ejerlejligheden. Ideelt set bør salgsannoncen også indeholde en detaljeret beskrivelse af lejlighedens vigtigste fordele, samt indbydende fotos, der fremhæver lejligheden fra sin bedste side. Du kan evt. vælge at investere i en professionel bolig-fotograf – men du kan også komme langt med gode billeder taget med din smartphone.

Hvis der går nogen tid uden at lejligheden bliver solgt, kan du overveje at ansætte en boligstylist, som for nogle tusinde kroner kan gøre din lejlighed endnu mere indbydende for potentielle købere. Måske er det lige det ekstra touch som gør forskellen.

5: Overvej at bruge en ejendomsmægler

Mange sælgere vælger at stå for salget af deres lejlighed selv, da salgsprocessen kan forekomme ret ligetil. Men der kan være gode grunde til at overveje brug af en professionel ejendomsmægler, der er specialiseret i salg af ejerlejligheder.

En ejendomsmægler kan assistere med:

  • At udarbejde en salgsopstilling og vurdering af ejerlejligheden.
  • Annoncering og markedsføring af lejligheden på boligportaler som Boligdeal.dk, med skiltning, i lokale medier og på sociale medier.
  • At finde potentielle købere til din ejerlejlighed, eksempelvis via mæglerens køberkartotek
  • At udforme en købsaftale.
  • At håndtere al kontakt med købere og rådgive om den optimale pris og betingelser.
  • Forhandling med køberen, så ejerlejligheden bliver solgt til den rette pris.

En ejendomsmægler har ofte har et bredt netværk og adgang til mange potentielle købere. De håndterer alle aspekter af salgsprocessen, inklusive fremvisninger af ejerlejligheden. Mægleren vil typisk modtage betaling i form at et salær, der svarer til en procentdel af salgsprisen, samt udgifter til markedsføring af lejligheden som betaling for mæglerens ydelser.

Brug af en ejendomsmægler kan potentielt gøre salgsprocessen mere smidig og måske endda hjælpe med at opnå en højere salgspris – og du sparer dig selv for besværet. Hvis du er i stand til at stå for markedsføring og fremvisning selv, og får en boligadvokat til at klare papirarbejdet, kan der dog være store besparelser forbundet med selvsalg.

6: Markedsfør din ejerlejlighed til salg

Nu er tiden kommet til at markedsføre din ejerlejlighed, som er til salg. Her er en ideal fremgangsmåde:

Annoncér din ejerlejlighed på boligsider

Det er afgørende, at du forfatter en overbevisende salgsannonce, som viser de største fordele ved at købe din ejerlejlighed, samt dine kontaktoplysninger. Tag nogle indbydende billeder af ejerlejligheden, så potentielle købere kan få et godt indtryk af boligen. Placer din annonce på relevante boligsider som fx Boligdeal.dk, som er en af Danmarks førende portaler for salg af boliger, herunder ejerlejligheder. Dette vil eksponere din ejerlejlighed til en bred vifte af potentielle købere, der søger efter en ny bolig.

Tag direkte kontakt til boligkøbere

Du kan også selv opsøge potentielle købere ved at kontakte personer, der aktivt søger efter en bolig. Mange boligkøbere beskriver hvad de søger i boligsøger-annoncer på Boligdeal.dk. Du kan aktivt søge i databasen efter købere der søger lejlighed til salg, og tage direkte kontakt til dem, der søger efter en lejlighed som den, du udbyder, og invitere dem til en fremvisning.

Udnyt dit netværk til at finde en køber

Et stort antal købere finder deres nye hjem gennem netværk og personlige kontakter. Hvis du kender nogen der er aktivt søgende på boligmarkedet, så kontakt dem og fortæl dem at din ejerlejlighed er til salg.

Brug sociale medier

Sociale medier er et effektivt værktøj for at nå ud til en stor gruppe potentielle købere hurtigt. Opret en annonce på Facebook, X.com, Linkedin og andre sociale platforme, hvor du kan nå et bredt publikum. Ved at dele din annonce i relevante boliggrupper eller sider, kan du øge eksponeringen af din ejerlejlighed og dermed muligheden for et salg.

7: Fremvis din ejerlejlighed til potentielle købere

Nu begynder du at få de første henvendelser fra interesserede købere, som vil besigtige din ejerlejlighed med henblik på køb. Det er vigtigt, at lejligheden fremstår indbydende og attraktiv før fremvisninger. Husk, at købere foretrækker en lejlighed, der er velholdt og indbydende.

Hav en mental liste med spørgsmål klar ved hver fremvisning, som kan hjælpe dig med at vurdere om de potentielle købere er det rette match for din bolig. Giv dem tid til at se sig omkring og stille spørgsmål. Vær åben overfor forhandlinger om pris og vær imødekommende over for købernes ønsker og behov.

8: Færdiggørelse af handlen: Få en mægler eller en boligadvokat til at klare papirarbejdet

Når du har fundet køberen til din lejlighed, skal der udarbejdes en købsaftale, og når købsaftalen er underskrevet og godkendt, skal der udarbejdes et skøde, som skal tinglyses. Det kan du ikke gøre selv – så du skal have en ejendomsmægler eller en boligadvokat til at hjælpe dig i denne fase. Du skal også have hjælp til at oprette en deponeringskonto, som er en midlertidig bankkonto som køberen indbetaler udbetalingen for lejligheden til. Beløbet frigives først til dig fra deponeringskontoen, når handlen er godkendt og skødet er tinglyst.

9: Overdragelse og flytning

Når skødet er tinglyst og lejligheden er solgt, har du typisk en periode på et par uger og op til et par måneder, før du skal være ude af lejligheden. Hvis du endnu ikke har fundet din nye bolig har du travlt. Brug boligportaler som Boligdeal.dk til at søge efter en ny bolig – fx en lejelejlighed, en andelsbolig , en ny ejerlejlighed eller et hus til salg.

10: Oprethold en god relation med køberen

Selv efter underskrivelsen af købsaftalen er det vigtigt at opretholde en god relation med køberen. Det sikrer en smidig overgang og håndtering af eventuelle uklarheder eller uforudsete problemer, der måtte opstå efter salget. Ved at opretholde en positiv dialog sikrer du, at både køber og sælger har en god oplevelse, og det kan være til gavn for fremtidige salg eller køb af ejendom.

Ofte stillede spørgsmål