Hvad koster det at sælge hus?

18. september 2017 | Skrevet af: Sara Petersen
Hvad koster det at sælge hus?

Sælg dit hus her

Befinder man sig i situationen at skulle sælge sit hus, skal man være opmærksom på, at der kan være en del omkostninger ved dette. Så “hvad koster det at sælge hus?”. Omkostningerne ved salg består b.la. I udarbejdelse af nødvendige dokumenter, til at have en advokat tilknyttet og den største af alle er salæret, som betales til en ejendomsmægler.

Mæglersalær

Mæglersalæret er det udbytte, som ejendomsmægleren modtager for at stå for salget af boligen. Det er ejendomsmæglerens ansvar at stå for og have styr på alt det nødvendige ved salg. Det er b.la. det administrative i at sørge for alle de nødvendige dokumenter, markedsføringen, fremvisningerne og at kunne svare på eventuelle spørgsmål fra både sælger og potentielle købere. Herudover er det også ejendomsmæglerens opgave at foretage en vurdering, have indsigt i boligmarkedet og faktorer, som måtte påvirke salget på den ene eller anden måde. Det varierer fra ejendomsmægler til ejendomsmægler, hvor stort et beløb salæret er på og derfor varierer det, hvor meget det koster at sælge hus. Ejendomsmægleren vil nemlig også tilpasse salæret til det respektive område. I eftertragtede områder er der konkurrence om, at få sælgere til at vælge ens firma som deres ejendomsmægler, hvorfor ejendomsmæglerne vil forsøge at lave det mest fordelagtige tilbud og derfor kan man øjne muligheden for at få sat salæret ned.

Hvordan kan man spare penge på salæret?

Der er flere muligheder for at spare penge på at sælge sit hus. En af muligheden er at dele arbejdet op, således at mægleren har ansvaret for det administrative arbejde i at sørge for dokumenter og det økonomiske. Man kan da selv stå for fremvisninger og markedsføring af huset.

De forskellige ejendomsmæglerne tilbyder forskellige modeller, som man kan opbygge salgsprocessen efter. Det er f.eks. modeller såsom totalsalg, diskret salg, sælg & køb, medsalg osv. Alt efter salgsmodellen er det altså forskelligt, hvad det koster at sælge hus. Det er desuden anbefalelsesværdigt at få bud fra flere ejendomsmæglere, så det bliver let at sammenligne deres salær og det arbejde, man kan få for pengene.
Der er flere skjulte udgifter til salæret, som er mulige at skære ned eller helt væk. Det er også det, de forskellige salgsmodeller tager op.

Det er især på det markedsføringsmæssige arbejde(fotografering, annoncering og reklamering), man kan spare penge på. Det er vigtigt at forholde sig relativt kritisk over for ejendomsmæglerens priser på opgaverne. F.eks. om hvorvidt prisen på fotografering virkelig er det, dét koster eller om man kan gøre det billigere selv.
Der er i dag rig muligheden for indhente mange af de nødvendige boligoplysninger(dokumenter) selv og dermed spare penge på, at en ejendomsmægler gør det. Og hvad koster disse dokumenter?

De nødvendige dokumenter

  • Salgsopstilling: skabelon kan findes på nettet og mange har oplysninger hos kommunen. Indeholder beskrivelse, beliggenhed på kort, indretning(plantegning og tekniske data), fotos og økonomi.

  • Købsaftale: udarbejdes af en advokat el. ejendomsmægler. Det tager oftest 3-4 timer til en anslået timeløn på kr. 1000. I mange tilfælde viser det sig billigst at advokaten gør det.

  • Tingbogsattest: en uofficiel tingbogsattest er gratis. En officiel attesteret koster kr. 175 og kan købes på www.tinglysning.dk

  • Ejendomsdatarapport: kan købes på boligejer.dk mod et gebyr på kr. 325.

  • Offentlig ejendomsvurdering

  • BBR-ejermeddelelse

  • Ejendomsskatteopkrævning

  • Servitutter: bestillingsformular på www.sa.dk og koster kr. 625/t + kr. 25 i gebyr + porto.

  • Aktuel opgørelse af gæld

  • Energimærkning Energimærkepris

Den øvre honorar grænse inkl. moms er på
5.928 kr. for en bygning på under 100 m2
6.522 kr. for en bygning på 100-199 m2
7.113 kr. for en bygning på 200-299 m2
1.072 kr. for et enfamiliehus uden bygningsgennemgang
(Der sker en pristalsregulering pr. 1. januar hvert år efter Danmarks Statistiks nettoprisindeks).

Sælg dit hus selv og spar mæglersalæret helt væk

Vælger man som sælger den løsning at stå for hele salget selv, er det ikke nødvendigt at have en ejendomsmægler med ind over. Det kan dog være en god idé at tage en ejendomsmægler eller en anden fagkyndig med på råd, for at gøre processen så sikker som mulig for sælger og køber.

Trin indenfor selvsalg:

  1. Prissætning

  1. Dokumenter jvf. ovenstående

  1. Energimærkning

  2. Forsikring(er) - sælgeransvarsforsikring

  3. Salgsopstilling og markedsføring

  • Her på boligdeal.dk kan man oprette en salgsannonce

  • (Mulige annonce steder: Den Blå Avis, Robinhus Selvsalg, Facebook, Boliga selvsalg)

  1. Fremvisning

  2. Købsaftale

  • Ved udarbejdelse af købsaftalen anbefales det, at man søger professionel hjælp for at undgå konflikter. Dette er den mest risikable del af salget for begge parter og er derfor er det vigtigt, at den er fyldestgørende til punkt og prikke.

  1. Skødet

  • Dette udarbejdes i samarbejde med en advokat

  1. Refusionsopgørelse

  • Et regnskab over hvordan udgifter og indtægter fordeles mellem sælger og køber. Det er poster som f.eks. ejerskifteforsikring, hvis køber overtager sælgers realkreditlån, fælles- og anvendelsesudgifter m.v.

Flytteomkostninger

Når boligen er solgt på den ene eller anden måde, vil der også komme omkostninger med at skulle flytte i hus. Det skal regnes med i, hvad det koster at sælge sit hus.
Flytteomkostningerne indebærer at flytte med et flyttefirma, evt. at skulle købe nye møbler eller måske at skulle male og slibe gulv i den nye bolig.
Det er selvfølgelig individuelt, hvor store flytteomkostningerne bliver, alt efter hvad der er nødvendigt og hvor meget man gør selv.

Advokatomkostninger

Det er som regel altid en god idé at have en advokat med ind over et boligsalg. Både som sælger og som køber. Det er for at være forsikret om at alt foregår indenfor lovens rammer. Herudover for at undgå ubehagelige overraskelser for begge parter.
En advokat vil b.la. tage sig af det administrative arbejde i at udarbejde tinglysningsattest, skattebillet, restgældsoplysninger og ikke mindst købsaftalen.
En købsaftale skal være underskrevet af enten en ejendomsmægler eller en advokat.
Det tager typisk 3-4 timer for en advokat at håndtere de forskellige dokumenter og det løber op i omtrent kr. 2000-4000.